این 12 کار را با پوست و مویتان نکنید!

سه شنبه 23 خرداد 1396
1:47
Camp Velez

اگر به اطراف‌تان نگاه نمائید , ممکن است بخش اعظمی از دوستان خوب و آشنایانتان را میبینید که عادت‌های غلطی دارند که به پوست و مویشان آسیب میرساند ; مثل کندن جوش‌ها , ‌ مصرف کِرِم‌های کورتونی و یا این که باروهای غلطی مانند بستن نخ به دور زگیل و …


این نوشته به مهم ترین عادت‌های پوستی‌ـ ‌مویی زیان آور ولی همگانی مردمان میپردازد :
عادت اول : کندن جوش‌های جوانی و فشار آوردن روی آن ها
جوش جوانی یا این که آکنه , بیماری غدد پیلوسباسه است که به صورت دانه‌های سیاه‌رنگ , قرمز رنگ , چرکی و کیستی می‌تواند در سنین جوانی ظاهر شود که با افزایش واحد سنجش ترشح چربی پوست ملازم است . کندن و فشار دادن جوش‌ها خیر صرفا تاثیری در پروسه بهبود ندارد که به جهت زخمی شدن پوست , آثار آن به صورت جوشگاه یا این که لک تیره باقی می‌ماند که درمان آن دوچندان مشکل‌تر از درمان خویش جوش‌ها است .

عادت دوم : مصرف پمادهای کورتون‌دار فارغ از تجویز پزشک معالج
ترکیب‌های عمل بینی دکتر افشار مشهد که به کورتون آوازه دارا هستند , داروی مضاعف اثر گذار و نجات‌دهنده‌ای در بعضا بیماری‌های التهابی پوست است ولی مانند چاقو دولبه , در صورتیکه فارغ از تجویز پزشک معالج مصرف شوند , خطر‌ها و عوارض جانبی اکثری دارا‌هستند که پس از جدا مصرف هم برخی از این عوارض تا سال‌ها پابرجا میمانند .
زمانی مریض ترکیب موضعی کورتون‌دار را با تجویز دکتر معالج برای مقطع محدودی مصرف می کند به دلیل آثار فوری و مثبت آن در بیماری‌های التهابی پوست , چه بسا بعد از عود بیماری و سوای تجویز پزشک درخصوص اجازه ادامه مصرف , آن را فارغ از نسخه از داروخانه تنظیم می کند و پس از مدتی آنقدر به مصرف آن عادت مینماید که به طوری که بعد از جدا آن فورا علایم شدید پوستی تظاهر می کند بدین ترتیب به مصرف دایمی آن ادامه میدهد و دچار ضایعه‌های پوستی نازک , حساسیت , قرمزی استوار حتی ضایعه‌های داخلی مثل پوکی‌استخوان , فشار خون بالا , ورم دستگاه گوارشی , اختلال‌های هورمونی و… می گردد .

عادت سوم : کندن موها
تریکوتیلومانی یا عادت به کندن موها یک میل اجباری از بیما‌ری‌های جسمی ـ روانی است . فرد بدون آنکه متوجه باشد , میل و عادت به کندن موهای در دست دارااست ; مثل موهای جلوی راز , سبیل , ابرو و… اوایل احتمال دارد موها بعد از کندن دوباره رویش ‌کنند ولی مواقعی به علت خون ریزی میکروسکوپی در فولیکول مو و فیبروز آن باعث عدم رشد دایمی موی میشود که درمان بایستی به وسیله دکتر متخصص پوست و روان‌پزشک به طور هم‌زمان صورت پذیرد .
عادت چهارم : گرمابه آفتاب برای برنزه کردن پوست
اشعه‌آفتاب حاوی اشعه ماورای‌بنفش A و B است . اشعه B در طبقه‌های سطحی پوست اثر می‌نماید و به قسمت‌های زیرین پوست نفوذ نمی کند و باعث قرمزی و سوختگی پوست می‌شود . اشعه A به قسمت‌های زیرین نفوذ میکند و با تحریک سلول‌های ملانوسیت سبب ساز ارتقا ترشح ملانین و تیرگی پوست می‌شود . همچنین اشعه A به دلیل تخریب DNA سلول‌ها در پیری زودرس پوست , سرطان‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک به داروها شرکت کردن می‌نماید .
جوانانی که عادت به به دست آوردن گرمابه آفتاب یا این که استفاده از دستگاه‌های سولاریوم ( آفتاب مصنوعی ) دارا هستند برنزه شدن موقت پوست را به سرطان‌های پوستی و پیری زودرس پوست چهره‌شان ترجیح می دهند .
عادت پنجم : جویدن ناخن‌ها
عادت به جویدن ناخن‌ها مانند تریکوتیلومانی عادت مضری است به‌صورت میل تحمیلی به جویدن ناخن‌ها كه و بخشی از بیماری‌های جسمی ـ خل وچل طبقه‌بندی میگردد . جویدن ناخن اکثر زمان ها در روزگار کودکی و اوایل جوانی دیده می گردد و این افراد با این‌که از قبح این کار مطلع‌اند ولی میل ناخواسته به جویدن ناخن‌ها خصوصا در مواقع استرس‌های عصبی دارند .
علاوه بر نازیبایی ناخن‌های جویده شده به دلیل رطوبت مداوم در این ناخن‌ها , میکروب‌ها از قبیل قارچ‌های پوستی و باکتری‌ها پرورش کرده و گهگاه منجر تخریب تمام جسم ناخن می گردند که در شرایطی که به موقع معالجه نشود , امکان تخریب دایمی ناخن‌ها و در نیامدن و عدم رشد ناخن‌ها وجود دارد .
عادت ششم : کندن یا این که بستن نخ
بدور زگیل‌های پوستی
زگیل‌‌های پوستی یک بیماری ویروسی است که فارغ از هیچ‌گونه درمانی در کسانی که سیستم ایمنی نرمال دارا‌هستند خودبه‌خود بعداز مدتی بهبود می یابد هرچند درما‌ن‌های گوناگون مانند فریز کردن , سوزاندن با کوتر یا این که لیزر و در مواردی جراحی موجود است اما بعضی از افراد از بستن نخ بدور زگیل استفاده میکنند که این سبب التهاب و عفونت زگیل میگردد که گهگاه باعث جراحت و تولید جوشگاه بدشکل میگردد .
عادت هفتم : کتف کردن یا این که برس کشیدن مداوم موها
یک فولیکول گیسو در ناحیه ریشه‌ دربردارنده عروق خونی , اعصاب و روان و سلول‌های رویش یابنده است که مدام رشد کرده و سبب ساز رویش طولی میگردد . ساقه گیسو به جهت نبود اعصاب بدون درد است به این ترتیب بعضا اشخاص به صورت مداوم و مکرر موها را کتف یا برس کرده و سبب ساز صدمه به ساقه موها می شوند .
در استمرار دایمی کتف کردن و برس کردن , موها به‌تدریج تازگی خود را از دست داده , آسیب پذیر شده و از نوک دو شاخه میگردند ( موخوره ) , این عادت مضر در جوان ها شایع‌تر است .
عادت هشتم : بستن موهای راز
بعضا از بانوان با بستن محکم موهای جلوسر در سمت عقب , رغبت دارند کناره‌های ابروها به بالا کشیده شود و صورت بازتری داشته باشند .
بستن سفت و زیر فشار موها در طولانی‌مدت سبب ساز فشار بر عروق سطحی پوست‌سر شده به این ترتیب جریان خون که برای رویش پوست و موها و همینطور سالم پوست و موی واجب است کاهش می یابد و زیرا موها به کاهش جریان خون حسا‌س‌تر از پوست میباشند بعداز مدتی , موهای جلوسر که زیر فشار می‌باشند کاهش یافته و سبب کم‌پشتی موهای جلو راز می گردد .
عادت نهم : دست‌ زیرچانه زدن موقع نشستن یا این که نشستن روی زانوها و قوزک‌پا
بعضا از افراد , خصوصا کودک ها و نوجوان ها موقع نشستن‌های طولانی برای مثال در کلاس‌های درسی , عادت کرد‌ه‌اند دست‌ها را به تحت زنخدان گذارده و آرنج‌ها را روی میز نگه دارا‌هستند یا برخی اشخاص علاقه‌ به نشستن روی زمین دارا‌هستند ;
به گونه ای که زانوها یا قوزک فرنگی پاها به طور دائم در تماس و تحت فشار روی زمین است . پوست بشر در مواردی که زیر فشار دائم باشد , به تدریج تیره شده و در گیر کلفتی پوست یا این که پینه میگردد ; خصوصا در افراد سفیدپوست این تیرگی واضح‌تر است .
عادت دهم : انقباض‌های دایمی ماهیچه‌ها صورت
برخی افراد , خصوصا در کشورهای شرقی , عادت کرده‌اند موقع حرف کردن یا این که در استرس‌ها , ماهیچه‌ها صورتشان را در جهت‌های مختلف منقبض نمایند .
اوایل پس از ادب , موقعیت عضلات رخ به شرایط طبیعی بازمی‌گردد اما در استمرار برای سال‌ها , به تدریج این ماهیچه‌ها شکسته میگردد به گونه ای که موقع استراحت نیز این شکستگی‌های عضلانی به صورت چین و چروک عمیق دایمی دیده میگردد . شایع‌ترین چین و چروک‌های عضلانی شکل , چین اخم فی مابین دو ابرو , چین پیشانی به صورت خطوط افقی در پیشانی , چین بدور چشم‌ها و چین و چروک‌ ماهیچه‌ها لب بالایی است که در حالتی‌که در فرآیند اول شکستگی‌های عضلانی تحت درمان با آمپول بوتاکس قرار گیرند , می‌توان از این پدیده نازیبا توقف کرد .
عادت یازدهم : شست‌وشوی مداوم دست‌ها
اسیدیته یا این که PH طبیعی پوست , اسیدی است . بعد از هر توشه شستن دست‌ها با مواد شستشو که PH قلیایی کارکشته دارند PH پوست از اسیدی به قلیایی گرایش پیدا می نماید و دست کم سه ساعت وقت واجب است که به PH طبیعی اسیدی قبل بازگردد .
از طرفی شوینده‌ها به همان معیار که ظروف و لباس‌ها را چربی‌زدایی میکنند چربی طبیعی پوست را کاهش می‌دهند . در‌صورتی‌که تماس پوست دست با پاک‌کننده‌ها , مانند صابون , پودر و مایع به فاصله‌ای کمتر از سه ساعت باشد , منجر میشود به ندرت پوست دست‌ها کم آب , قرمز , ترک‌خورده و با اهمیت شود . کسانی می باشند که کارهای شست‌وشوی منزل را با دستکش انجام می دهند ولی روزمره مکرر دست‌ها را با صابون یا مایع شوینده می‌شویند خصوصا در کسانی که وسواسی میباشند این نقص‌ عمده دیده میشود بدین ترتیب باید کارایی نمایید از صابون یا مایع دست‌شویی فقط موقع غذا میل کردن , بعداز دستشویی یا ‌آلودگی بدیهی استفاده فرمائید . مواقع دیگر شست‌وشوی دست‌ها با آب خالی کافی است و هر توشه هم که دست‌ها اجبارا با شوینده تماس پیدا کرد , بایستی مقداری گلیسیرین با یکسری قطره آبلیمو بعد از خشک کردن به دست‌ها مالیده شود .

عادت دوازدهم : شامپو کردن موهای رمز به دفعات زیاد
آفریدگار برای محافظت و تازگی موهای راز ترشح چربی از پوست رمز را قرار داده است ولی از‌آن‌جا‌که چربی‌ها اطراف مطلوب پرورش میکروب‌ها می باشند به این ترتیب باید بسته به میزان چربی مترشحه راز را با شامپوی مطلوب شست .
بعضی افراد عادت کرده‌اند در هر حمام یک‌سری دست شامپو بزنند تا به طور کامل چربی تراز پوست‌سر پاک شود . این‌گونه اشخاص پس از چند ساعت متوجه می گردند که چربی رمز به اندازه زیادی بازگشته است . طبق فیزیولوژی پوست‌سر , هرگاه پوست‌سر کاملا سوای چربی شود از طریق راس کنترل‌کننده ترشح چربی در مغز امر داده می‌شود تا برای نگهداری موها چربی ترشح شود به این ترتیب این‌گونه اشخاص می بایست بدانند که در شرایطی که مختصری چربی راز پس از گرمابه وجود داشته باشد مانع دستور مغز به ترشح چربی میشود و موهای راز دیرتر چرب می شود .


[ بازدید : 74 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بینی عمل کرده بازیگران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]